هم عذرخواهی کرد؛ هم کناره گیری کرد ، از پاس گل ظریف به حریف تا دیپلماسی قهقهه

به گزارش نامیت، ظهر یکشنبه بود که کلیپی عجیب در شبکه های اجتماعی از توییتر و تلگرام فیلتر شده گرفته تا واتساپ و اینستاگرامی منتشر و میان کاربران دست به دست شد. کلیپ آن قدر غیرقابل باور بود که موضوع از سطح اظهارنظرهای مجازی گذشت و بسیاری از فعالان سیاسی و رسانه ای را نیز به واکنش واداشت.

هم عذرخواهی کرد؛ هم کناره گیری کرد ، از پاس گل ظریف به حریف تا دیپلماسی قهقهه

به گزارش خبرنگاران به نقل از اعتماد، در جریان این کلیپ سیدشجاع الدین ابطحی، امام آدینه ایرانشهر سوار بر اتومبیل خود با عمامه ای مشکی رنگ و عبایی مایل به خاکستری در یکی از خیابان های این شهرستان واقع در استان سیستان وبلوچستان که همیشه به عنوان یکی از محروم ترین استان های ایران از آن یاد می گردد، نزد کارگران رفت و مبلغی را بین آنان پخش کرد. اقدامی که اگرچه می توانست رفتاری خیرخواهانه تلقی گردد اما منجر به خداحافظی اش از مقام خود به عنوان امام آدینه ایرانشهر شد.

در جریان این کلیپ 59 ثانیه ای که احتمالا برای صفحه شخصی ابطحی در شبکه اجتماعی اینستاگرام تهیه شده بود، فیلمبردار که احتمالا راننده امام آدینه ایرانشهر است، شرح می دهد که برای یاری به کارگران نزد آنان آمده اند. فیلمبردار از فردی می خواهد که کارگران را به نوبت مقابل امام آدینه که حتی از اتومبیلش پیاده هم نشده، بیاورد. امام آدینه از هر کدام از کارگران ابتدا سوال می پرسد که چند فرزند دارند و سپس مبلغی را به هر کدام از آنان پرداخت می نماید.

در ادامه این کلیپ فیلمبردار، کارگران را تهدید می نماید که عقب بروند، چراکه در غیر این صورت امام آدینه آن محل را ترک خواهد نمود. جالب آن است که فیلمبردار هدف از این اقدام امام آدینه ایرانشهر را بازنگشتن کارگران با دست خالی به خانه های شان اعلام می نماید؛ حال آنکه ناظران نوع رفتار خطیب نماز آدینه این شهرستان با کارگران یکی از محروم ترین استان های ایران را اساسا مورد انتقاد قرار داده و آن را دور از شأن انسانی می پندارند.

  • نوشدارو پس از مرگ سهراب

پس از انتشار این کلیپ و واکنش های گسترده به آن، امام آدینه ایرانشهر که از قضا باتوجه به سن و سال کمتر خود در قیاس با سایر ائمه جماعات فعال در کشور بیشتر با شبکه های اجتماعی آشناست، طی کلیپی کوشید برای اندکی هم که شده به تلطیف فضا بپردازد تا شاید نوشداروی تهیه شده پس از مرگ سهراب، برای یک بار هم که شده به کار آید.

او در جریان این کلیپ تاکید نمود که این فیلم بدون اجازه پخش شده است. او همچنین گفت: زمانی که متوجه پخش این کلیپ شده، به آقایان گفته که این فیلم را حذف نمایند، چراکه حرام است و بنده از این اقدام راضی نیستم ولی متاسفانه فضای مجازی است و زمانی که عنان ز دست برود، رفته است.

امام آدینه حالا دیگر سابق ایرانشهر در بخش دیگری از اظهارات خود به پرسش های مطرح شده درباره پیاده نشدنش از اتومبیل خود نیز پاسخ داده و تاکید نموده که این اقدام به منظور جلوگیری از جمع شدن افراد حاضر دور ماشین انجام شده و قصد بی احترامی نداشته است.

او گفته که خواهان دست خالی برنگشتن کارگران بیکار مانده تا آن وقت روز بوده و به همین دلیل مبالغی را به آنان تقدیم نموده است. او ضمن عذرخواهی در خاتمه این کلیپ تصریح نموده که انتشار کلیپ یاری کردنش به کارگران نه کار عقل پسندی بوده و نه خداپسند.

با این حال مسیح مهاجری، مدیرمسوول روزنامه جمهوری اسلامی ازجمله افرادی است که تندترین نقدها را به رفتار امام آدینه ایرانشهر وارد و در روزنامه خود خطاب به او نوشته است: این رفتار خلاف دستور شرع و دور از مبانی اخلاقی و کرامت انسانی، بازتاب منفی وسیعی در شبکه های اجتماعی داشته و هم اکنون در فضای مجازی دست به دست می گردد. شورای سیاستگذاری ائمه آدینه برابر چنین رفتارهایی تا چه وقت می خواهد سکوت کند و بی عملی نشان دهد؟

  • خداحافظ ایرانشهر

برخلاف آنچه مسیح مهاجری نوشته، این بار شورای سیاستگذاری ائمه آدینه، نه سکوت کرد و نه بی عملی نشان داد. ظهر روز گذشته بود که پس از آرام نگرفتن فضا و تداوم نقدها به امام آدینه ایرانشهر، ابتدا خبرگزاری حوزه و سپس خبرگزاری مهر که از قضا هر دو وابستگی هایی به ستاد ائمه آدینه دارند، خبر از استعفای ابطحی به میان آوردند.

چندی بعد خبرگزاری حوزه نوشت که استعفای امام آدینه ایرانشهر با موافقت شورای سیاستگذاری ائمه جماعات روبرو شده اما این درحالی بود که پیش تر خبرگزاری جمهوری اسلامی نوشته بود استعفای او به دفتر زاهدان شورای سیاستگذاری ائمه آدینه ارسال نشده است.

مسوول دفتر نمایندگی شورای سیاستگذاری ائمه آدینه در سیستان وبلوچستان با تایید این مهم توضیح داد که احتمالا استعفای امام آدینه ایرانشهر به طور مستقیم به شورای سیاستگذاری ائمه آدینه ارسال شده است.

بدین ترتیب عملا باید گفت روزگار حضور امام آدینه جوان ایرانشهر در این شهرستان به خاتمه رسید. او که سی ام آبان ماه 93 به عنوان خطیب نمازآدینه شیعیان ایرانشهر و جانشین حسین طاووسی انتخاب شده بود، در طول دوران فعالیتش در این شهرستان بارها و بارها حسن روحانی رییس جمهوری و حامیانش را مورد انتقاد قرار داد و گاهی اوقات نیز به تمجید از حسن عباسی، یکی از تئوریسین های اصولگرایان پرداخته بود.

او در صفحه اینستاگرامش حدود 17 هزار دنبال نماینده دارد. شلیک کلید به قلب ملت و فراوری، پاس گل ظریف به حریف، نسخه یأس از دکتر امید و دیپلماسی قهقهه و... از جمله عناوین سایر کلیپ هایی است که امام آدینه سابق ایرانشهر در صفحه اینستاگرامش منتشر نموده که گرایش سیاسی ایشان را به نمایش می گذارد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 6 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: namit.ir شناسه مطلب: 932

به "هم عذرخواهی کرد؛ هم کناره گیری کرد ، از پاس گل ظریف به حریف تا دیپلماسی قهقهه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هم عذرخواهی کرد؛ هم کناره گیری کرد ، از پاس گل ظریف به حریف تا دیپلماسی قهقهه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید