2 طرز تهیه فرنی زعفرانی مجلسی با آرد برنج یا نشاسته

به گزارش نامیت، فرنی از آن دسته دسرهایی است که در هر فصل و زمانی از سال هواداران خاص خودش را دارد. ماه پر برکت رمضان نزدیک است و در این ماه به دلیل تمایل افراد به خوردن وعده های شیرین و دسر مانند، تهیه دسرهای خانگی خوشمزه می تواند بسیار بیشتر از دسرها و شیرینی های آماده مفید باشد. معمولا فرنی را به دو روش می پزند. دو دستور پخت مجلسی فرنی مجلسی زعفرانی با آرد برنج و نشاسته را در مجله خبرنگاران بخوانید.

2 طرز تهیه فرنی زعفرانی مجلسی با آرد برنج یا نشاسته

فرنی زعفرانی مجلسی با آرد برنج

مواد لازم

شیر سرد 2 لیوان

شکر 2 قاشق غذاخوری

آرد برنج 2 قاشق غذاخوری سر پر

آب نصف لیوان

شکر 4 قاشق غذاخوری

زعفران آب نموده به میزان دلخواه

گلاب 1 قاشق غذاخوری

عرق هل یک قاشق غذاخوری

خامه صبحانه یک قاشق غذاخوری

طرز تهیه

فرنی زعفرانی با آرد برنج یا نشاسته هر دو لذیذ و خوشمزه است. برای درست کردن فرنی با آرد برنج شیر سرد را در قابلمه بریزید و روی شعله ملایم گاز قرار دهید. ابتدا شکر را اضافه کنید و کمی هم بزنید، آرد برنج را کم کم اضافه کنید و همزمان آرام آرام هم بزنید تا آرد گوله گوله نگردد. به هم زدن مخلوط شکر، شیر و آرد برنج آن قدر ادامه بدهید تا کمی غلیظ گردد. حالا گلاب و عرق هل را اضافه کنید و باز هم مرتب هم بزنید. در مرحله بعد زعفران آب نموده را اضافه کنید. زمانی که فرنی به غلظت دلخواه تان رسید شعله را خاموش کنید. برای این که این دسر طعم بهتری به خودش بگیرد می توانید در خاتمه پخت به دلخواه یک قاشق غذاخوری خامه پاستوریزه به آن اضافه کنید.

*در صورتی که می خواهید فرنی را کمی رسمی تر و مجلسی تر سرو کنید زمانی که آن را از روی شعله گاز برمی دارید بلافاصله در قالب های مورد نظرتان بریزید.

*اضافه کردن زعفران در هر دو دستور پخت فرنی سلیقه ای است، در صورتی که دوست ندارید می توانید آن را حذف کنید.

* کمی صبر کنید تا فرنی زعفرانی مجلسی مقداری ولرم گردد و سپس آن را در ظرف های مورد نظرتان بریزید. بهتر است این دسر را سرد سرو کنید. برای این که فرنی آب نیندازد اجازه بدهید در دمای اتاق خنک گردد.

* اگر دلتان می خواهد با یک دسر کم شیرین و گرم افطار کنید می توانید فرنی را گرم میل کنید.

*فرنی زعفرانی مجلسی را می توانید با خلال انواع مغزها مثل خلال پسته و خلال بادام تزیین کنید.

فرنی زعفرانی مجلسی با نشاسته

مواد لازم

شیر سرد 2 لیوان

شکر 2 قاشق غذاخوری

نشاسته 2 قاشق غذاخوری

گلاب، پودر وانیل یا عرق هل به میزان دلخواه

زعفران آب نموده به میزان دلخواه

پودر شکلات یا شکلات آب شده در صورت تمایل یک قاشق مرباخوری

طرز تهیه

برای تهیه فرنی مجلسی زعفرانی با نشاسته ابتدا باید به صورت جداگانه شیر سرد را در یک قابلمه بریزید و روی شعله ملایم گاز کمی گرم کنید، سپس شکر و نشاسته را به شیر اضافه کنید و به طور مرتب هم بزنید. باید مخلوط فوق را مرتب هم بزنید تا گوله نگردد و به کف قابلمه نچسبد. زمانی که مایه به غلظت دلخواه تان رسید، خامه، گلاب، پودر وانیل، عرق هل، زعفران، پودر شکلات یا هر افزودنی که می پسندید را به آن اضافه کنید.

اگر می خواهید فرنی را مجلسی سرو کنید زمانی که ولرم شد آن را در قالب های سیلیکونی بریزید و به مدت 2 ساعت در یخچال بگذارید تا فرنی خوب خودش را بگیرد. سپس فرنی را از یخچال بیرون بیاورید و در ظرف مناسب به آرامی برگردانید. فرنی معمولا زمانی که در یخچال قرار می گیرد به اصطلاح آب می اندازد. اما برای سرو قالبی فرنی باید آن را در یخچال بگذارید و بعد از سرو کردن بلافاصله مصرف کنید. یادتان باشد قالب را چرب نکنید چون فرنی را خراب می نماید. در صورت تمایل می توانید در زمان میل کردن این دسر مقداری شکلات آب شده به آن اضافه کنید.

ارزش غذایی فرنی با آرد برنج یا نشاسته

درست کردن این غذا با آرد برنج هواداران بیشتری دارد و مسلما از ارزش غذایی بالاتری هم برخوردار است. فرنی ارزش غذایی بالایی دارد و عمده ویتامین موجود در آن ویتامین B موجود در آرد برنج است.اگر به جای شکر در آن عسل بریزید تبدیل به یک معجون لاغری بی نظیر می گردد. اگر فرنی را کم شکر و یا با عسل درست کنید نه تنها باعث چاقی نمی گردد که سبب تناسب اندام به عنوان یک وعده غذای اصلی یا میان وعده مقوی هم می گردد.

ارزش غذایی آرد برنج

*فرنی را چه با آرد برنج درست کنید یا نشاسته یک وعده غذایی سبک و خوشمزه است. اما اگر رژیم غذایی دارید و برای مصرف آرد گندم و گلوتن محدودیت دارید یا گلوتن دستگاه گوارش تان را به هم می ریزد، بهترین جایگزین برای آن ها آرد برنج است. اگر رژیم دارید و می خواهید فرنی را با آرد برنج درست کنید می توانید از آرد برنج قهوه ای درست کنید.

*آرد برنج به خصوص آرد برنج قهوه ای برای افراد مبتلا یبوست یک انتخاب ایده آل است. آرد برنج قهوه ای سرشار از فیبر است و از تنبلی دستگاه گوارش و معده جلوگیری می نماید.

*آرد برنج سرشار از فیبر و ویتامین B است و خطر ابتلا به بیماری هایی مثل دیابت نوع 2، فشار خون بالا، روده بزرگ، بیماری های کبد و کلسترول بالا جلوگیری می نماید.

*آرد برنج از قدیم الایام یک ماسک خوب و مغذی برای شفافیت و جوانی پوست است. برای مثال می توانید با دو قاشق غذاخوری آرد برنج، یک قاشق چایخوری زردچوبه و آب یک عدد لیمو ترش تازه را با هم مخلوط و یک ماسک شفابخش و خانگی برای حفظ شفافیت و جوانی پوست درست کنید. این ماسک را 15 دقیقه روی پوست بگذارید و سپس با آب ولرم بشورید.

*اگر صورت تان لک و جوش دارد این ماسک آرد برنج را هم امتحان کنید. دو قاشق غذاخوری آرد برنج، چند قطره گلاب خالص، یک قاشق غذاخوری عسل طبیعی و دو قاشق غذاخوری ژل آلوورا تازه را با هم مخلوط کنید. خمیر به دست آمده را به صورت تان بمالید و به آرامی ماساژ بدهید. بعد از 5 دقیقه با آب سرد بشورید.

منبع: افق کوروش
انتشار: 22 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: namit.ir شناسه مطلب: 195

به "2 طرز تهیه فرنی زعفرانی مجلسی با آرد برنج یا نشاسته" امتیاز دهید

4 کاربر به "2 طرز تهیه فرنی زعفرانی مجلسی با آرد برنج یا نشاسته" امتیاز داده اند | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "2 طرز تهیه فرنی زعفرانی مجلسی با آرد برنج یا نشاسته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید