خبرنگاران شناسایی جوامع هدف با استفاده از پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان

به گزارش نامیت، تهران - خبرنگاران - پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان شناسنامه رفاهی و مالی است که به نظر صاحبنظران باید دستگاه های مختلف برای ثبت اطلاعات با آن همکاری نمایند و از این طریق شرایط معیشت افراد معین و شناسایی جوامع هدف در تصمیمات مالی و اجتماعی ممکن گردد.

خبرنگاران شناسایی جوامع هدف با استفاده از پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان

شناسایی هویت افراد در جوامع مدرن احتیاج حیاتی حکومت ها است و این امر با تجمیع اطلاعات و ایجاد پایگاه های داده امکان پذیر است. هدفی که پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان در طول عمر هفت ساله خود به دنبال تحقق آن بوده است.

در واقع پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان تلاشی است که از بهمن ماه سال 1392 در جهت تحقق ایجاد شناسنامه رفاهی اقتصادی افراد آغاز و از تجمیع 50 منبع داده ای تشکیل شده است.

تا به امروز از پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان در پروژه های مختلفی در معاونت رفاه اجتماعی استفاده شده است. از جمله این پروژه ها می توان به شناسایی بچه ها بازمانده از تحصیل، بهبود سازوکار توزیع سبد کالا، برطرف همپوشانی بیمه ای، شناسایی اقشار احتیاجمند، ارائه بسته حمایتی و افزایش مستمری برای آن ها اشاره نمود.

خبرنگار خبرنگاران در گفت و گویی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی نظر آنها را درباره اهمیت پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان و کارکرد آن پرسید.

دستگاه ها باید ملزوم به همکاری با پایگاه رفاه ایرانیان شوند

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به ظرفیت این بانک اطلاعاتی در تسهیل ارایه خدمات رفاهی و حمایتی، گفت: دولت باید همه دستگاه ها را برای تجمیع و ثبت اطلاعات در این سامانه ملزم به همکاری کند.

عبدالرضا مصریگفت: در زمان راه اندازی پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان قرار بود تمام اطلاعات ایرانیان اعم از اطلاعات درآمدی، بیمه، شرایط اقتصادی، اقتصادی، درآمدی، اجتماعی و اشتغال در این بانک تجمیع و ثبت گردد تا برای سنجش شرایط اقتصادی-اجتماعی مردم از داده های این بانک اطلاعاتی استفاده گردد.

وی با بیان اینکه متاسفانه در گذشته این کار طبق پیش بینی های اجرا شده و اهداف برنامه ریزی شده انجام نشد، اضافه کرد: با تغییردولت ها کار به تعویق افتاد و در هر دوره ای کار از ابتدا آغاز شد، در حالی که با تکمیل این بانک، تبعیض و بی عدالتی در توزیع منابع کشور برطرف می گردد.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس با تاکید بر اینکه با تجمیع اطلاعات و ثبت در این پایگاه، بسته های حمایتی به دست احتیاجمندان واقعی می رسد، اضافه کرد: دریک سال گذشته تکمیل اطلاعات این پایگاه فرایند رو به رشدی داشته است با این حال از اطلاعات پایگاه مذکور تنها برای اجرای قانون هدفمندی یارانه استفاده شد.

به گفته وی این بانک اطلاعاتی بدون هیچ خطایی به اجرای قانون هدفمندی یاری نموده است بنابراین از ظرفیت این بانک اطلاعاتی برای ارائه بسته های حماتی و حتی موضوعات دیگر مانند شفافیت اقتصادی و شرایط اقتصادیاتی کشور می توان استفاده کرد.

مصری معتقد است که هم اکنون در کار اجرایی اشکالاتی وجود دارد و دولت باید همه دستگاه ها را ملزم به اجرای قانون و همکاری کند.

پایگاه رفاه ایرانیان به سامانه اطلاعات سازمان امور اقتصادیاتی متصل گردد

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگاران در شرح ضرورت تهیه شناسنامه اقتصادی و اجتماعی در کشور برای شهفرایندان با هدف شناسایی احتیاجمندان واقعی، گفت: بر اساس ماده 169 مکرر اقتصادیات های مستقیم دولت باید برای شفافیت فعالیت های اقتصادی و استقرار نظام یکپارچه اطلاعات اقتصادیاتی، پایگاه اطلاعات هویتی، عملکردی و دارایی مودیان اقتصادیاتی مواردی مانند اطلاعات اقتصادی، پولی و اعتباری، معاملاتی، سرمایه ای و ملکی اشخاص حقیقی و حقوقی را در سازمان امور اقتصادیاتی کشور ایجاد کند.

مسعود پزشکیان با اشاره به تصویب این قانون در حدود 10 سال پیش، اضافه کرد: دولت با استناد به این بند قانون باید اطلاعات و میزان درآمدی همه شهفرایندان را تجمیع کند. در این صورت شرایط معیشتی شهفرایندان معین می گردد و هر فردی نمی تواند کارت بازرگانی یا وام چند میلیاردی یا حتی بسته حمایتی دریافت کند.

وی توضیح داد: در صورت شفافیت شرایط اقتصادی شهفرایندان، بساط فسادهای میلیاردی و اختلاس ها نیز جمع می گردد.

نماینده مردم تبریز در مجلس اضافه کرد: از سوی دیگر جامعه آماری، افراد احتیاجمند و دهک های پایین جامعه که به بسته های حمایتی دولت احتیاجدارند نیز معین می گردد.

وی در شرح آسیب هایی که به دلیل عدم وجود اطلاعات صحیح و درست به شناسایی افراد کم برخوردار واقعی برای حمایت های دولت، گفت: رانت، رشوه، زمین خواری و فقیرتر شدن یک گروه از افراد جامعه در سایه عدم تجمیع اطلاعات در یک سامانه واحد است.

این نماینده مجلس ادامه داد: در صورت اجرای این بند از قانون اقتصادیات های مستقیم، تمام وزارتخانه ها، موسسات دولتی، شهرداری ها، نهادهای عمومی غیردولتی و انقلابی، بانک ها، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و غیره باید اطلاعات مورد احتیاج را در سازمان اموراقتصادیاتی کشور قرار دهند.

وی معتقد است: در این شرایط ضمن شفافیت اقتصادی، تمام حرکات پولی گروه های مختلف رصد می گردد و دولت می تواند به راحتی گروه های ضعیف جامعه را شناسایی کند و پایگاه رفاه ایرانیان نیز ایجاد شده است اما این پایگاه از داده های کامل برخوردار نیست.

پزشکیان با اشاره به ضمانت اجرایی ماده 169 مکرر قانون اقتصادیات های مستقیم، گفت: در صورت ثبت یا ارایه داده های اشتباه، افراد موظف به پرداخت اقتصادیات می شوند. بنابراین بهتر است که پایگاه رفاه ایرانیان به این سامانه متصل گردد تا بتواند از اطلاعات واقعی برای برنامه ریزی و شناسایی اقشار آسیب پذیر برخوردار گردد.

منبع: ایرنا
انتشار: 5 مهر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: namit.ir شناسه مطلب: 1082

به "خبرنگاران شناسایی جوامع هدف با استفاده از پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران شناسایی جوامع هدف با استفاده از پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید