هیدروژن پراکسید برای حذف جرم گوش

به گزارش نامیت، بسیاری از ما عادت به استفاده از سواب پنبه برای حذف جرم انباشته شده ی گوش داریم. با این حال، این عمل به ظاهر امن ممکن است در واقع برای گوش مضر باشد. استفاده از محلول خفیف هیدروژن پراکسید به جای آن یک گزینه ی

هیدروژن پراکسید برای حذف جرم گوش

مترجم: سهیلا حاجی زاده

منبع:راسخون

هیدروژن پراکسید برای حذف جرم گوش

بسیاری از ما عادت به استفاده از سواب پنبه برای حذف جرم انباشته شده ی گوش داریم. با این حال، این عمل به ظاهر امن ممکن است در واقع برای گوش مضر باشد. استفاده از محلول خفیف هیدروژن پراکسید به جای آن یک گزینه ی امن می باشد. مطالب بیشتری را در رابطه با این موضوع در این مقاله خواهید خواند.

استفاده از هیدروژن پراکسید برای حذف جرم گوش

جرم گوش از نظر پزشکی اشاره به یک ماده ی زرد، سفت و موم مانند ترشح شده از بخش بیرونی مجرای گوش دارد. این ماده شامل ترکیبی از کراتین (پروتئین پوست)، اسیدهای چرب با زنجیره ی طویل، کلسترول، اسکوالین و الکل می باشد. فراوری جرم گوش تا حدی یک بخش از فرایند متابولیکی بدن می باشد. این ماده به حفاظت از مجرای گوش، همراه با تمیز کردن و نرم کردن درون گوش یاری می نماید. بعلاوه دارای خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی بوده، بنابراین وقوع عفونت درون گوش را محدود می نماید. عدم وجود چرک گوش ممکن است باعث ایجاد اختلالاتی مانند خارش و خشکی گردد.

چرا باید جرم گوش برداشته گردد؟

اگرچه جرم گوش به اسم یک سیستم دفاعی طبیعی به خدمت گرفته می گردد، اما ممکن است منجر به ضعف شنوایی ناشی از ترشح بیش از حد گوش گردد. ترشح بیش از حد سرومن ممکن است به علت تنگی مجرای گوش، استرس، اضطراب و پیری ایجاد گردد. سالانه صدها نفر از مردم در پی مراقبت های پزشکی برای انسداد گوش به علت جرم نهفته در آن می باشند. به منظور اجتناب از چنین مشکلاتی، باید به صورت منظم این جرم را حذب کرد. شما نباید از سواب پنبه برای برداشتن جرم گوش بهره ببرید، چون ممکن است باعث هل دادن این جرم به بخش های عمیق تر گوش (یا حتی سواب پنبه) شوید و یا ممکن است این کار منجر به سوراخ شدن پرده ی گوش گردد. بنابراین استفاده از روش های دیگر به منظور خلاص شدن از جرم گوش رسوب نموده ضروری می باشد.

احتیاط

برای اهداف ایمنی، به خاطر داشته باشید که اگر فرد از مشکلاتی مانند گوش درد شدید، ترشح مایع از گوش و اختلال شنوایی رنج می برد، نباید هیدروژن پراکسید برای پاک کردن جرم گوش استفاده کند. بعلاوه، استفاده از هیدروژن پراکسید برای برداشتن جرم گوش برای کسانی که پوست حساسی دارند، توصیه نمی گردد. به خاطر داشته باشید که از یک محلول رقیق هیدروژن پراکسید (تنها غلظت 3 درصد) بهره ببرید.

استفاده از هیدروژن پراکسید برای حذف جرم گوش

برای آغاز به موارد زیر احتیاج دارید:

هیدروژن پراکسید رقیق (غلظت 3 درصد)- مخلوط یک قسمت هیدروژن پراکسید با یک قسمت آب صاف شده.

روغن زیتون یا بادام

هواکش لامپ

توپ های پنبه ای

قطره چکان چشم

حوله

کاسه

هنگامی که تمام این منابع را در اختیار داشتید، می توانید روش حذف سرومن را آغاز کنید. ظروف هیدروژن پراکسید و روغن زیتون باید در یک کاسه ی آب داغ نگه داشته گردد. به طوری که این محلول ها گرم بمانند. بدن ممکن است با مواد سرد به کاربرده شده درون گوش واکنش نشان دهد، در حالی که هیدروژن پراکسید گرم برای برداشتن جرم گوش ترجیح داده می گردد.

روش کار

سرتان را به یک طرفی که گوش احتیاج به درمان دارد قرار دهید.

با استفاده از یک قطره چکان، ابتدا 2-3 قطره از روغن را به گوش اضافه کنید.

به مدت چند دقیقه در همان شرایط قرار بگیرید و سپس 2-3 قطره از هیدروژن پراکسید رقیق و گرم را به همان گوش اضافه کنید.

تا زمان تلاطم متوقف گردد در همان شرایط باقی بمانید.

یک حوله را به منظور جذب هر گونه مایعی که ممکن است نشت کند، بر روی شانه خود قرار دهید.

برای تخلیه ی روغن به کار برده شده و هیدروژن پراکسید هار گوش، آب گرم را هواکش لامپ قرار داده و سر خود را خم نموده به طوری که گوش درمان شده تخلیه گردد.

سپس در خاتمه هواکش لامپ را حدود 45 درجه ی گوش قرار داده و به آرامی با فشار هواکش آب گرم را به درون گوش راهنمایی کنید.

این کار باعث می گردد جرم های موجود در گوش نرم گردد.

از یک حوله ی نرم برای خشک کردن سمت بیرونی گوش بهره ببرید.

در این جا، در خصوص سرومن متراکم، کاربردهای متعدد ضروری می باشد. برای موم متراکم، قرار دادن یک توپ پنبه در گوش قبل از ریختن محلول به منظور اجتناب از چکیدن محلول ضروری می باشد. بعد از مدتی، پنبه را برداشته و سر خود را به منظور تخلیه ی محلول خم کنید. جرم موجود در گوش با آب گرم، همانطور که قبلا شرح داده شد، با استفاده از یک هواکش برداشته می گردد. این روش را 2-3 مرتبه تکرار کنید، تا موم نرم شده و تخلیه گردد.

در هنگام استفاده از این روش های درمانی، رعایت اقدامات احتیاطی اهمیت زیادی دارد. در صورت انسداد شدید گوش، بهتر است با یک پزشک حاذق مشورت نموده و به صورت حرفه ای درمان را انجام دهید.

منبع: راسخون
انتشار: 29 مهر 1400 بروزرسانی: 29 مهر 1400 گردآورنده: namit.ir شناسه مطلب: 1763

به "هیدروژن پراکسید برای حذف جرم گوش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هیدروژن پراکسید برای حذف جرم گوش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید